Banner NS.jpg

VoIP Telefonie

 

Wat is VoIP telefonie?

VoIP telefonie staat voor Voice over IP, wat zoveel wil zeggen als spraak via het internet protocol. 

VoIP maakt gebruik van het internet om spraak-pakketten te transporteren. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende protocollen om te communiceren; het SIP-protocol is het meest gebruikte protocol.

 

In mensentaal: Je maakt gebruik van je internet verbinding om de spraak overheen te sturen.

De achterliggende technologie is anders dan bij de traditionele manier van bellen, maar in het gebruik kan je nog steeds gewoon bellen. Zowel naar mobiele, (inter-)nationale en servicenummers.
Het enige wat je nodig hebt om te kunnen bellen via VoIP is een werkende internetverbinding.

Wat zijn de voordelen van VoIP?

 

Vaak is het zo dat VoIP telefonie goedkoper is dan een reguliere telefoonlijn. Ook heb je met behulp van  een handige app of portal eenvoudig inzicht in je eigen belgedrag.

 

Daarnaast is VoIP telefonie verkrijgbaar in allerlei verschillende vormen. Sommige VoIP oplossingen zijn naadloos te integreren met je eigen CRM / ERP oplossing en bijvoorbeeld Outlook. Door een koppeling tussen je telefoontoestel en PC kun je via een handig dashboard nóg makkelijker je gesprekken voeren.

 

Veel VoIP oplossingen voorzien ook in het gebruik van bijvoorbeeld een (eigen) SIP-applicatie op je mobiele telefoon, waardoor je altijd en overal bereikbaar bent.

Blijf ik bij een internetstoring nog telefonisch bereikbaar?

 

VoIP telefonie is afhankelijk van een werkende internet verbinding.

Wanneer deze weg valt, betekent dat in eerste instantie dat je óók telefonisch onbereikbaar zult zijn. Je hebt immers geen werkende verbinding meer om het gesprek overheen te sturen.

 

Gelukkig kunnen wij bij een internetstoring op jouw locatie het telefonisch verkeer omleiden naar bijvoorbeeld een GSM. Zo blijf je ook tijdens een internetstoring toch bereikbaar voor jouw klanten.

Hoe verloopt de overstap naar VoIP telefonie?

 

Als je kiest om over te stappen op VoIP telefonie zullen we als eerste een inventarisatie maken van het bestaande telefonie netwerk.
Daarna bekijken we samen met jou of er eventueel aanpassingen nodig zijn en of je kiest voor fysieke toestellen, softphones of een combinatie.

Vervolgens zorgen wij voor de bestelling van de fysieke toestellen (wanneer je daar voor kiest), zorgen we dat jouw nummers worden overgezet en zorgen we ervoor dat de centrale zo wordt ingesteld dat de routering van inkomende oproepen hetzelfde blijft als in de vorige opzet.

Wil je graag een andere routering? Dan bespreken we vooraf wat jouw wensen zijn en zorgen we ervoor dat die geconfigureerd worden in de nieuwe VoIP centrale.

Wat zijn softphones?

 

Een softphone is een softwareprogramma, een app, die alle telefoonfunctionaliteit biedt. De softphone kan gebruikt worden op de laptop of pc, maar evengoed op de gsm bijvoorbeeld. Deze app kan alles wat je ook met een fysiek telefoontoestel kan: bellen, in wacht zetten, doorschakelen, ...

Vooral handig wanneer je medewerkers bijvoorbeeld van thuis werken, zo
kunnen ze gewoon de bedrijfstelefoon opnemen via hun laptop of gsm en hoeven er geen persoonlijke nummers aan klanten te worden doorgegeven. Fijn voor je werknemer en makkelijk voor je klant, die kan gewoon het gekende nummer blijven bellen.

En ook voordelig, want je hoeft niet meer per se voor elke werknemer een fysiek toestel te voorzien.