Ervaar de kracht van Neddine Solutions:
Een rechttoe rechtaan portret van het meest servicegerichte IT-bedrijf in Gent

kantoor vanaf straat.jpg

Het kantoor van Neddine Solutions ligt in het groene Deurle, bij Gent. Langs de Xavier de Cocklaan, in het verlengde van de Kortrijksesteenweg.

Ook achter de glazen inkomdeur van dit innovatieve IT-bedrijf heerst een gevoel van rust en everything under controle. “Daar streven we elke dag naar”, zegt manager Philip Vande Papeliere terwijl hij de koffies uitschenkt. “Niet voor niets is onze slogan: Ervaar de kracht van service.”

Hij meent het ook echt. En die no-nonsense approach biedt Neddine Solutions nu al meer dan 25 jaar aan hun KMO-klanten. Tijd voor een rechttoe rechtaan portret!

"Wij kruipen mee in ieders business en achterhalen wat elke klant specifiek nodig heeft. Wij werken altijd op maat. En iedereen krijgt bij ons hetzelfde serviceniveau, ongeacht;"

Over een Gents IT-bedrijf dat 'alles' doet op maat

Neddine Solutions is een IT-bedrijf. Dat zegt alles en niets voor een gewone sterveling. Wat doen jullie nu precies?

Philip: “Zeg maar gerust ‘alles’. Wij helpen werkelijk bij alles wat met IT te maken heeft in jouw bedrijf. Zo zetten wij ten eerste de basisinfrastructuur op orde, zowel qua hardware als software. Denk maar aan servers installeren, cybersecurity opzetten, fysieke werkposten equiperen, samenwerkingstools in de cloud activeren, enz.

Daarnaast houden we die infrastructuur 24/7 optimaal draaiende. Dat doen we via een proactief ICT-beheer en een klantvriendelijke servicedesk. Onze klanten kiezen in samenspraak met ons het managed service model dat het best aansluit bij hun noden.”

Oké, da’s al een pak duidelijker. En wie zijn jullie klanten dan zoal?

Philip: “Onze gemiddelde klant is een Vlaamse KMO met 10 tot 50 man personeel. Als IT-partner werken we ook dikwijls samen met third parties, eigen aan de sector. De meeste van onze klanten zitten in transport & warehousing, biotech, productie en klassieke dienstverlening.

Groot of klein, elke branche is even boeiend. Wij kruipen mee in ieders business en achterhalen wat elke klant specifiek nodig heeft. Wij werken altijd op maat, zie je. En iedereen krijgt bij ons hetzelfde serviceniveau, ongeacht.”

philip aan ingang kantoor.jpg

Hoe een atypische IT-manager diepgaande klantenrelaties opbouwt

Philip, jij staat dagelijks aan het roer van Neddine Solutions. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

Philip: “Mijn rol is eerst en vooral de visie van de aandeelhouders omzetten in de praktijk. Daarnaast ben ik op de werkvloer de olie in de machine. Ik zorg ervoor dat iedereen zijn werk optimaal kan uitvoeren en spring bij waar nodig.

Tot slot ben ik ook het aanspreekpunt voor onze klanten. Daar komt mijn vrij atypische achtergrond goed van pas. Want ooit zat ik in de verzekeringswereld en rolde er toevallig in de functie van IT-manager.

Het grappige is: ik ben zélf nog klant geweest bij Neddine Solutions! Net daardoor kan ik me goed verplaatsen in de schoenen van een bedrijfsleider of IT-verantwoordelijke van een KMO.”

Het verhaal van Neddine Solutions start inderdaad niet bij jou. Het is het geesteskind van Koen Van Overberghe, lezen we op de website.

Philip: “Koen is de oprichter, klopt. Hij werkt nog steeds mee achter de schermen en spitst zich nu toe op SAP-projecten. Sinds 12 jaar neem ik het management over van hem.

Het verhaal van Neddine Solutions begon 27 jaar geleden al, op een zolderkamer in Gent. Ons IT-bedrijf is zeer klein gestart en stap voor stap uitgegroeid tot een mooie KMO. De meeste klanten leerden ons kennen via mond-tot-mondreclame.

En wist je dat we nog steeds klanten bedienen van het eerste uur? Diepgaande klantenrelaties gebaseerd op vertrouwen, dat typeert ons ook.”

"Cybersecurity is net als alcohol: iedereen weet dat het gevaarlijk is, maar pakt toch graag risico’s… en beseft pas écht wat de gevolgen zijn, als het te laat is."

Wat als cybercriminelen het hebben gemunt op jouw IT?

IT gaat breed. Waar leggen jullie als IT-bedrijf dan de focus op?

Philip: “Ons stokpaardje is en blijft cybersecurity, zonder twijfel! Dat blijkt nog steeds ondergewaardeerd. Het is net als bij alcohol: iedereen weet dat het gevaarlijk is, maar pakt toch graag risico’s… en beseft pas écht wat de gevolgen zijn, als het te laat is.”

En die gevolgen zijn?

Philip: “Oh, die kunnen ver gaan. Onlangs klopte een nieuwe klant bij ons aan: een kleinere organisatie die belangrijke informatie- en geldstromen beheerde. Ze hadden steeds meer problemen met hun IT. Wat bleek?

Hun hele IT-systeem was al enige tijd gehackt. Er werden zelfs al malafide mails gestuurd vanuit hun accounts. IT-security was nergens te vinden: geen anti-virus, geen anti-phishing… Dus hebben wij onmiddellijk een degelijke securityopstelling voorzien, 100% waterdicht.

En sindsdien geen klachten meer! In dit geval was het pure onwetendheid. Ze hadden er nooit echt bij stilgestaan. Het duurde maar liefst 3 maand voor ze doorhadden dat er iets grondig mis was. Op die tijd kunnen cybercriminelen dus al een pak schade berokkenen.”

philip op parking.jpg

Van overal even makkelijk en veilig werken in de cloud

Naast cybersecurity ondersteunen jullie bedrijven ook bij hun ‘nieuwe manier van werken’, die door corona in een stroomversnelling kwam.

Philip: “Die new way of working is eigenlijk al een oude manier… (knipoogt). Microsoft is er al jaren mee bezig en jawel, sinds 2020 is thuiswerk heel normaal geworden.

Wij garanderen dat je medewerkers van overal even makkelijk en veilig kunnen werken in de cloud: thuis, op het werk, in een shared office. Vlot bestanden delen, werken in Office 365, videocallen, vaste telefonie via internet (VoIP), enz.

Bij Neddine Solutions werkten we al langer zo. Dus bij het begin van de lockdown konden we onze klanten supersnel omschakelen en hen het gepaste advies op maat voorleggen.”

“Onze klantenrelatie is gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen, gelijkgestemde normen en waarden. Wij zijn niet zomaar klant en leverancier.”

Snel en efficiënt maatwerk aan betaalbare prijzen

De term “maatwerk” valt nu al enkele keren. Is dat de rode draad in jullie aanpak?

Philip: “Absoluut. Wij willen snel en efficiënt maatwerk leveren aan betaalbare prijzen, dat is onze kernmissie. Wij geloven pertinent in die persoonlijke service, het is onze unique selling point.

Onze medewerkers kennen elke klant vanbinnen en vanbuiten. Als IT-provider luisteren wij écht naar jou en doen wij meer dan enkel IT-diensten leveren.

Bij elke nieuwe klant vertrekken we van een heldere communicatie en open gesprekken: wat wil je, wat heb je nodig, welke risico’s loop je, welk budget kan en/of wil je besteden aan je infrastructuur en ICT-beheer?

Dus ja, wij vragen om veel input, zodat we jou het beste advies op jóuw maat kunnen geven. Onze klantenrelatie is gebaseerd op wederzijds respect en vertrouwen, gelijkgestemde normen en waarden. Wij zijn niet zomaar klant en leverancier.”

philip aan het werk.jpg

Proactief monitoren vanop afstand en supersnel ingrijpen. Da's het geheim!

Dat zijn mooie beloftes, Philip. Toch zijn de meest gehoorde klachten over IT-bedrijven: ze doen niet meer dan nodig, er is weinig overleg of opvolging, ze reageren traag, zetten hun fouten niet recht…

Philip: “Lees er gerust onze klantenreviews op na en laat je overtuigen. Wij zetten in op degelijk materiaal, bekwaam personeel en korte doorlooptijden. Een ticket wordt bij ons vrijwel meteen behandeld. Hoezo, vraag je je af?

Wel, wij monitoren en bedienen elk device supersnel vanop afstand. Vijftien jaar geleden waren we in de Benelux bij de pioniers die dergelijke monitoring software in gebruik namen. Daarmee lezen we continu alle vitale parameters van je hardware en software uit. Zo kunnen we dus onmiddellijk ingrijpen.

We werken zelfs proactief. Alles wat te voorzien is, merken we tijdig op en pakken we aan nog voor de klant er last van heeft. Uitzonderlijke omstandigheden daar gelaten, natuurlijk. Maar we slagen er wél in om onvoorziene uitvallen tot het strikte minimum te beperken. Een fabriek die volcontinu draait, mag gewoonweg niet stilvallen. Wees gerust, we’ve got your back!”

Wij waren pioniers in het gebruik van monitoring software. Daarmee lezen we continu alle vitale parameters van je hardware & software uit. Zo kunnen we supersnel ingrijpen vanop afstand. We’ve got your back!

Neddine Solutions: een team vol strevers en doorbijters

Je komt hier binnen en kunt de geoliede machine bijna ruiken. Wat maakt het Neddine Solutions team zo sterk?

Philip: “Ons team is bijzonder complementair, we vullen elkaar aan in onze sterktes. En we hebben ook een gemeenschappelijke drive: de wil om subliem werk af te leveren. Wij streven allemaal naar kwaliteit en grondigheid.

In volledige bezetting zijn we met 8 medewerkers, momenteel staan er nog 2 vacatures open. Ons team is een combinatie van mensen met ervaring en jonge potentials. Wij zijn dus altijd mee met de nieuwste trends. Die jonge gasten houden de dynamiek erin.”

Zijn jullie allemaal IT-krakken?

Philip: “Onze mensen werken hier omwille van hun mens-zijn. Bij het sollicitatiegesprek let ik eerst en vooral op een match qua persoonlijkheid. Ik wil weten waar ze blij van worden, hoe ik ze kwaad krijg, of ze van nature klantvriendelijk zijn. Dat gaat voor. Technische skills kan je altijd bijspijkeren, toch?

Pas op, elke sollicitant legt daarna nog een gepeperd technisch examen af. Zo bepalen we hun niveau: junior, medior of senior. Ze worden redelijk fel op de rooster gelegd, ’t is zweten! Maar da’s ideaal om hun volharding te testen. Eens deel van ons team, krijgen ze uiteraard alle kansen om uit te groeien tot een IT-krak.”

Team.jpg

Niet: zoveel mogelijk klanten. Wel: de juiste klanten om samen te groeien

Neddine Solutions lijkt wel de ideale IT-partner en werkgever… Zijn er dan geen minpunten?

Philip: “O jawel! Er is één ding waar we níet zo goed in zijn en da’s onze sales. Onszelf verkopen is ons zwakste punt momenteel.

Nu, da’s misschien geen grote schande, maar we zijn er wel mee bezig. Je ziet, bij ons ligt de focus dus niet op zoveel mogelijk klanten werven en zakken vullen…” (kijkt eens bedenkelijk)

Niet zoveel mogelijk klanten, maar wel de juíste klanten helpen dan?

Philip: “Inderdaad. Wij gaan telkens weer voor die match in bedrijfswaarden: open communicatie, wederzijds respect, vertrouwen en een positieve groeimindset.

De ervaring leert ons dat we heel wat kunnen betekenen voor start-ups in complexe branches, zoals de bio-tech sector. Dat zijn typische snelgroeiers. Ook hun IT moet dan vlot én kostenbewust kunnen meegroeien. Zo hebben we al enkele bedrijven succesvol uit de startblokken geholpen.

Voor onszelf mikken we ook op een gestage, gezonde groei in de toekomst. En ja, daar horen zeker ook extra werknemers bij. Ik wil op termijn graag verdubbelen in aantal medewerkers. Zodus, toekomstige uitdagingen zien we graag met de glimlach tegemoet.”

Ook nu heeft een goede verstaander niet veel nodig… Succes in alles wat jullie nog ondernemen!

Ook eens kennismaken met no-nonsense Philip en zijn team?

Geloof ons vrij, zeer aan te raden. 😊

Tekst & Interview: Copywriter Myriam Beeckman