top of page
  • Foto van schrijverPhilip Vande Papeliere

ICT voor KMO's: Schaalbare en Betaalbare ICT-oplossingen

In de wereld van ICT lijkt het vaak alsof alleen multinationals kunnen profiteren van geavanceerde technologieën en systemen. Voor KMO's kan dit intimiderend en onbetaalbaar lijken. Maar met een weloverwogen aanpak kan ook jouw KMO profiteren van schaalbare en betaalbare ICT-oplossingen.


In dit artikel delen we graag een paar belangrijke principes die binnen multinationals vanzelfsprekend zijn, maar die ook jij als zaakvoerder van een KMO kan toepassen op jouw ICT infrastructuur.


Uniformiteit is de sleutel

Een van de eerste stappen die multinationals nemen, is het uniformiseren van hun apparatuur. Dit betekent dat alle medewerkers met dezelfde merken en types computers, laptops en schermen werken. Door te standaardiseren, kunnen KMO's de kosten van aanschaf en onderhoud verlagen. Bovendien wordt het eenvoudiger om technische problemen op te lossen en reserveonderdelen in voorraad te houden


Procedures en documentatie

Het beschrijven en documenteren van interne procedures is cruciaal. Dit zorgt ervoor dat taken op een consistente en correcte manier worden uitgevoerd. Denk aan de installatie van pc's, maar ook aan het onderhoud van verschillende instrumenten. Door duidelijke handleidingen te hebben, kan jouw team efficiënter werken en worden fouten geminimaliseerd.


gestructureerde documentatie

Software inventariseren

Het inventariseren van de gebruikte software is een andere belangrijke stap. Vaak gebruiken verschillende afdelingen binnen een bedrijf verschillende tools voor dezelfde taken, wat leidt tot onoverzichtelijke licentiebeheer en onnodige kosten. Standaardisatie van software helpt om dit probleem te voorkomen en zorgt voor een gestroomlijnde en efficiënte werkomgeving


Disaster recovery

Een goed doordachte disaster recovery plan is essentieel. Wat als jouw bedrijf te maken krijgt met een catastrofe zoals een overstroming, brand of diefstal? Hoe lang kan je dan zonder ICT? Wat zijn de kosten van een dag niet kunnen werken? Door deze vragen te beantwoorden, kan je bepalen wat een haalbare recovery tijd is en welke back-up strategie het beste bij jouw bedrijf past.


Cybersecurity

Cybersecurity is niet alleen een kwestie voor grote bedrijven. Elke organisatie loopt risico's, en het is belangrijk om jouw medewerkers goed te trainen in veilig online gedrag. Bepaalde beveiligingsmaatregelen moeten afgestemd zijn op de specifieke risico's die jouw bedrijf loopt. Dit vereist een balans tussen beveiliging en werkbaarheid: hoe meer beveiligingsmaatregelen, hoe moeilijker het kan zijn om efficiënt te werken



cybersecurity


Onderhoud en proactief beheer

Regelmatig onderhoud en een goed onderhoudsplan zijn essentieel. Samenwerken met een Managed Service Provider (MSP) kan hierbij helpen. Een MSP kan proactief werken en problemen voorkomen voordat ze de bedrijfsvoering verstoren. Dit leidt tot kortere doorlooptijden bij incidenten en hogere tevredenheid onder gebruikers.


Budgettering en groei

Het werken met een gestructureerde ICT-partner helpt om de kosten beheersbaar en voorspelbaar te maken. Voor snelgroeiende bedrijven, zoals die in de biotech sector, is schaalbaarheid cruciaal. Het is belangrijk om vanaf het begin rekening te houden met mogelijke groei, zodat geïmplementeerde systemen niet snel vervangen hoeven te worden.


Conclusie

Door samen te werken met de juiste ICT-partner, zoals Neddine ICT Solutions,  kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijf op een efficiënte en schaalbare manier profiteert van technologie. Dit hoeft niet altijd een grote partner te zijn; ook kleinere partners met de nodige ervaring en expertise kunnen een groot verschil maken. ICT is een kritische factor voor het succes van jouw bedrijf en moet daarom met zorg worden beheerd.


Door deze stappen te volgen, kan je de voordelen van geavanceerde ICT-oplossingen binnen handbereik brengen, ongeacht de grootte van jouw bedrijf..



Ontdek of wij een match zijn tijdens een gratis strategiegesprek

helemaal gratis en vrijblijvend, een goede match is ook voor ons een belangrijke voorwaarde tot samenwerking 🤝







Wens je meer te weten te komen over onze aanpak? Neem dan gerust vrijblijvend contact om voor een gratis strategie gesprek. Neddine ICT Solutions heeft 30 jaar ervaring, Waarvan 20 jaar als MSP (Managed Service Provider) in het bijstaan van branches van multinationale ondernemingen, KMO’s. Dit met een ruime klantenbasis in diverse sectoren zoals Biotechnologie, Transportsector, dienstensector, productie-industrie, …


Onze klanten kunnen bij ons terecht voor een totaal service gaande van het uittekenen va de ICT- infrastructuuroplossing, het bouwen (we leveren dus ook al de nodige hard- en software) en onderhouden ervan. Voor de dagdagelijkse ondersteuning kunnen de gebruikers steeds terecht bij ons ervaren Service Desk Team.


Onze slogan is niet voor niets: “Ervaar de kracht van service”


10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Yorumlar


bottom of page