top of page
  • Neddine Solutions

Wat is het verschil tussen spam en phishing mails?

Mails die je liever niet in je inbox krijgt, spam, phishing en scam mails. Is dat niet allemaal één pot nat?


Toegegeven, de termen worden soms door elkaar gebruikt. Maar er is wel degelijk een verschil, waar het één vooral irritant maar ongevaarlijk is, vormt het ander wel degelijk een risico voor je cyberveiligheid en je portemonnee.


Wat is spam?

Laten we beginnen met de irritante, maar ongevaarlijke mails. Spam is de verzamelnaam voor alle ongevraagde reclame mails die je in je mailbox krijgt. Deze mails hebben geen enkele intentie om jou of jouw bedrijf schade toe te brengen, ze willen je alleen maar verleiden om te kopen.


Vaak zijn deze mails het gevolg van een online aankoop, of het downloaden van een gratis ebook, waarna de aanbieder je regelmatig mails met de nieuwste promoties stuurt. Gelukkig kan je je voor deze mails ook heel eenvoudig afmelden via een afmeldlink. Je zal in dit geval ook de afzender herkennen als het bedrijf waar je iets kocht of aanvroeg.


Soms is je e-mailadres in handen gekomen van spammers. Zij sturen massaal veel mails naar alle adressen die ze in handen hebben gekregen. Deze berichten zijn vaak veel schreeuweriger en drukker dan de mails van de gewone webwinkels. Vaak ook met slordig taalgebruik of in een andere taal dan je normaal communiceert. Voor deze mails kan je beter niet afmelden. Doe je dat wel, dan weten de spammers dat de mails op dat adres effectief gelezen worden en zullen ze vrolijk nieuwe spam mails sturen met een andere afzender.


Wat is phishing?

Phishing mails zijn minder onschuldig. Via phishing mails wordt gevist naar persoonlijke gegevens. Soms naar login-gegevens, soms ook naar je bankgegevens of zelfs je identiteitsgegevens. Soms direct via de mail, soms door je naar een valse website te leiden.


En waar je een paar jaar geleden deze mails er makkelijk uithaalde (kromme zinnen, in een tenen krullende poging tot Engels bijvoorbeeld) is dat tegenwoordig niet meer zo simpel. Cybercriminelen worden steeds beter in hun vak. Mails worden opgesteld in correct Nederlands, er worden juiste logo’s gebruikt en e-mailadressen die niet direct alarmbellen laten afgaan.


Ook voor deze mails geldt om vooral niet op de afmeldlink te klikken. Mails openen en klikken laat de cybercriminelen die er achter zitten weten dat je e-mailadres actief is, waardoor je nog meer mails op dit adres mag verwachten.


Scam is een speciale vorm van phishing. In scam mails wordt niet geprobeerd om gegevens te achterhalen, wel om je geld af te troggelen.


Denk aan de Nigeriaanse prinsen en zakenmannen die je een gigantisch bedrag willen overmaken. Of je online date die in één of andere lastige situatie zit, niet aan zijn (m/v/x) eigen geld kan en dus aan jou vraagt om hem uit de nood te helpen. Het komt er altijd op neer dat jij geld moet opsturen, dat je vervolgens nooit meer terug ziet.


Of ze proberen je af te persen door te beweren dat intieme videobeelden van je hebben. Vervolgens dreigen ze deze beelden online te zetten, tenzij je hen een stevig bedrag betaald natuurlijk. Vaak in Bitcoins.


Zijn spam en phishing gevaarlijk?

Alhoewel je zowel spam als phishing en scam mails liever niet in je inbox ziet verschijnen, zijn spam mails een stuk onschuldiger dan phishing en scam.

Spam mails op zichzelf zijn niet gevaarlijk. Als spammers weten dat je e-mailadres actief is kan het zijn dat je niet alleen meer spam ontvangt, maar dat er ook phishingmails gestuurd worden.

En die phishing mails zijn, net als scam mails, wel gevaarlijk. Deze mails proberen altijd om je iets te ontfutselen dat je normaal gezien niet zomaar zou delen: logingegevens, bankgegevens, je identiteit, geld, …

Vaak ben je belangrijke gegevens of geld kwijt, de éne keer al wat meer dan de andere, en in het ergste geval gaan cybercriminelen met jouw identiteit aan de haal.


Hoe bescherm je jezelf tegen spam en phishing mails?

Helemaal voorkomen dat je dergelijke mails ontvangt is simpelweg onmogelijk. Gelukkig zijn er wel een paar dingen die je kan doen om ze zoveel als mogelijk buiten je mailbox te houden.

🛡️ Reageer niet! We schreven het al, reageren op deze mails zorgt ervoor dat je e-mailadres als actief wordt gekenmerkt. Wat er vervolgens voor zorgt dat je alleen maar meer ongewenste mails krijgt.


🛡️ Gebruik waar mogelijk een apart e-mailadres voor openbare registratie. Gebruik voor de meer openbare registraties, denk aan chatrooms, forums, webwinkels, … een apart e-mailadres. Op die manier krijg je misschien niet minder mails, maar dan komen ze in elk geval niet toe in je hoofd mailbox. Open je de mailbox van je openbaar emailadres, dan weet je dat je extra alert moet zijn voor spam en phishing mails.


🛡️ Zorg voor een up-to-date browser. Ook je browser krijgt af en toe een beveiligingsupdate, zorg ervoor dat je die altijd installeert, zodat je ook daar zo goed als mogelijk beschermt bent.


🛡️ Investeer in een degelijke anti-phishing/antispam oplossing. In de meeste van onze securityoplossingen is dit standaard inbegrepen. Open sowieso je emailaccount bij een provider die gebruik maakt van spamfilters, zodat ook daar al heel wat wordt opgevangen.




Meer weten?






Neddine Solutions is reeds 27 jaar de vertrouwde ICT-partner van Vlaamse ondernemers. Als Managed Services pionier zijn ze als eerste in BENELUX op de “remote monitoring and management” trein gestapt. Hierdoor is Neddine ICT Solutions ook echt in staat het verschil te maken met hun onderhoudsprogramma’s die reeds hun degelijkheid door de jaren heen meer dan bewezen hebben. Neddine ICT Solutions maakt het verschil door de zeer hoge graad van dienstverlening in combinatie met degelijke oplossingen, op maat van de klant, die niet enkel veilig en vlot te gebruiken zijn maar ook gewoon werken. ICT-oplossingen van ondernemers voor ondernemers.


22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page